Teme secundare

Egalitatea de gen

Egalitatea de gen presupune un nivel egal de vizibilitate, afirmare și participare pentru ambele sexe în toate sferele vieții publice și private. Egalitatea de gen presupune în mod specific combaterea discriminării pe bază de origine etnică, apartenență religioasă și existența unei dizabilități/boli ce poartă un stigmat social. Prin prezentul proiect se va respecta egalitatea de gen între femei și bărbați în toate procesele de implementare a acestuia și raportat la toate persoanele care au legătură cu proiectul – experți implicați în proiect, subcontractori, persoane aparținând instituțiilor finanțatoare și de coordonare a programului. Egalitatea de gen va fi respectată și în cadrul relațiilor de muncă stabilite cu toți experții angajați fie că sunt pe termen lung sau scurt (formatori,speakeri).
Referitor la masurile specifice ce vizează egalitatea șanse și de gen acestea sunt direct corelate cu activitățile proiectului: în selectarea echipei de proiect, în selectarea grupului țintă al acestuia, accesul egal la activitățile proiectului pentru GT, în selectarea furnizorilor de servicii/produse.
Principiile enumerate mai sus au fost respectate inclusiv în etapa de elaborare a cererii de finanțare și ne asumăm să le respectăm pe toată durata ciclului de viață a proiectului.

Nediscriminare

În ceea ce privește conceptul de nediscriminare, Declarația Universala a Drepturilor Omului stipulează la art. 2: „Fiecare om se poate prevala de toate drepturile și libertățile proclamate în prezenta Declarație fără nici un fel de deosebire ca, de pildă, deosebirea de rasă, culoare, sex, limbă, religie, opinie politică sau orice altă opinie, de origine națională sau socială, avere, naștere sau orice alte împrejurări.”
Ca și masuri specifice, activitățile proiectului vor fi implementate cu respectarea principiului nediscriminarii și se vor asigura condițiile pt prevenirea oricărei forme de discriminare în procesele de selectare a echipei de proiect, a furnizorilor și a tuturor participanților la activitățile proiectului, indiferent de etnie, sex, situație socială, dizabilități sau orice alte criterii care pot fi discriminatorii.
Principiile enumerate mai sus au fost respectate inclusiv în etapa de elaborare a cererii de finanțare și ne asumăm să le respectam pe toată durata ciclului de viață a proiectului.
Nici o categorie de personal al solicitantului nu va fi discriminat în raport cu acțiunile și intervențiile finanțate în cadrul prezentului proiect, la fel toți experții și toți cei interesați de activitățile proiectului.

Accesibilitate pentru persoane cu dizabilități

Accesibilitatea este ansamblul de măsuri și lucrări de adaptare a mediului fizic, precum și a mediului informațional și comunicațional conform nevoilor persoanelor cu handicap, factor esențial de exercitare a drepturilor și de îndeplinire a obligațiilor pentru integrarea persoanelor cu handicap în societate.
Persoanele cu dizabilități, fie că vor fi participanți în proiect în calitate de grup țintă, fie că vin din mediul privat și vor fi invitați la evenimente vor fi tratați nediscriminatoriu în raport cu ceilalți participanți și interesați de activitățile proiectului.
În cadrul tuturor evenimentelor vor fi prezentate și discutate aspecte legate de respectarea principiului nediscriminarii și asigurării accesului persoanelor cu dizabilități în spatiile și la activitățile derulate în cadrul proiectului.
De asemenea, în programele de formare derulate vor exista module în care vă fi arătată importanța acceptării persoanelor cu dizabilități în societate, adaptarea condițiilor de mediu pentru ca aceste persoane să poată participa la activitățile proiectului și limitarea fenomenului de excluziune socială pentru aceste categorii de persoane.

Schimbări demografice

Comisia Europeană a adoptat în data de 17 iunie 2020 primul său raport de până acum privind impactul schimbărilor demografice. Acesta prezintă factorii determinanți ai acestei schimbări pe termen lung și impactul său în întreagă Europă. Totodată, documentul evidențiază legăturile dintre structurile demografice, impactul crizei și capacitatea de redresare în urma acesteia.
Raportul prezintă tendințele demografice pe termen lung din regiunile Europei: speranță de viață mai mare, rate mai scăzute ale natalității, societăți în curs de îmbătrânire, gospodării de dimensiuni mai reduse și creșterea urbanizării.
El indică, de asemenea, scăderea ponderii Europei la nivelul populației mondiale, care se preconizează că vă reprezenta mai puțin de 4 % din populația lumii până în 2070, potrivit site-ului CE.
În țara noastră, schimbările demografice sunt determinate de îmbătrânirea populației, rata scăzută a natalității, structuri familiale modificate și migrație.
În cadrul proiectului, masurile de preîntâmpinare a acestor schimbări demografice constau în dezvoltarea creșterea capacității și a gradului de implicare a societății civile din județul Gorj în promovarea dezvoltării la nivel local prin sprijinirea implicării în cadrul mecanismelor decizionale la nivel local și crearea unei rețele tematice județene, prin conștientizarea rolului acestora de către reprezentanții sectorului public și a partenerilor sociali, concomitent cu consolidarea capacității acestora, prin intermediul programelor de formare. În urma implementării acdestor masuri, județul Gorj vă deveni un mediu propice de viață pentru cetățenii săi, reducandu-se astfel fenomenul de migrație.

Dezvoltarea durabilă

Dezvoltarea durabilă presupune asigurarea unui nivel decent de trai pentru generația actuală, fară a neglija însă nevoile generațiilor următoare, așa cum a fost definită 1972 în cadrul raportului ,,Viitorul nostru comun’’ prezentat la Stockholm la Comisia Mondială pentru Mediu și Dezvoltare.
Dezvoltarea durabilă nu înseamnă numai protecția mediului, are și componenta umană și de resurse, toate fiind parte integrantă a acestui concept.
Principiul “Poluatorul plătește” stabilește răspunderea pentru prevenirea și repararea daunelor aduse mediului conform Directivei 2004/35/CE a Parlamentului European și a Consiliului Europei din 21 aprilie 2004.
Astfel, în toate activitățile proiectului, se va ține seama de principiul dezvoltării durabile și de prevederile OUG 195/2005 privind protecția mediului, OUG 68/2007 privind rasp de mediu și cf. HG 1403/2007 care înseamnă dezvoltare integrată pusă în slujba omului și nu numai, dezvoltare de care să beneficieze toate categoriile de populație din țara noastră dar și generațiile viitoare.
În activitățile desfășurate cu persoanele din grupul țintă vor fi incluse măsuri care să le creeze deprinderile specifice pentru respectarea principiului dezvoltării durabile.

Protectia biodiversității

Protejarea biodiversității este un obiectiv primordial la nivel de UE iar elementele care fac posibilă viaţa şi pe care se bazează sistemele noastre economice și sociale trebuiesc protejate împotriva factorilor nocivi de cele mai multe ori determinați de oameni, factori ce contribuie la distrugerea ecosistemelor și speciilor.
Activitățile din cadrul proiectului vor fi derulate respectând protejarea capitalului natural al României în zonele unde acțiunile desfășurate prin proiect și de unde provin participanții, vor interveni asupra mediului. În implementarea proiectului vom lua în considerare respectarea legislației naționale și europene în domeniul protejării biodiversității. Vor fi respectate prevederile OUG nr. 57/2007, că parte integranta a rețelei ecologice europene Natura 2000. În activitățile desfășurate cu persoanele din grupul țintă vor putea fi incluse după caz măsuri care să le creeze deprinderile specifice pentru respectarea principiului biodiversității.

Utilizarea eficientă a resurselor

În activitățile desfășurate cu persoanele din grupul țintă vom include după caz masuri care să le creeze deprinderile specifice pentru respectarea acestui principiu. GT care participă la evenimente de informare, va beneficia de explicații cu privire la acest principiu precum și de o serie de metode concrete de integrare a acestuia în viață de zi cu zi. În scopul încurajării inițiativelor de protecție și conservare a mediului înconjurător echipa de implementare a proiectului va folosi hârtie reciclată, schimbul de informații/documente se va face prin intermediul canalelor electronice (mail), suporturile pentru activitățile derulate în cadrul proiectului vor fi în format electronic, echipamentele IT utilizte în proiect respectă cerințele de eficiență energetică, va fi creat un logo care promovează dezvoltarea durabilă și se va încuraja utilizarea sa în corespondența electronică.

Atenuarea și adaptarea la schimbările climatice

Dimensiunea ecologică a dezvoltării durabile este cea care pune accentul pe prezervarea mediului înconjurător, pe reducerea impactului negativ al activităților umane asupra acestuia și pe adaptarea la schimbările climatice.
În ultimele decenii procesul de dezvoltare economică și intervențiile brutale ale oamenilor asupra mediului în special prin emisiile necontrolate de gaze cu efect de seră au determinat schimbări climatice majore la nivel global care au condus fenomenul de încălzire globală.
Proiectul sprijină tranziția către o economie cu emisii scăzute de dioxid de carbon și eficientă din punctul de vedere al utilizării resurselor. Prin obiectivele și intervențiile propuse în cadrul proiectului se va ține seama de adaptarea la schimbările climatice din ultima perioadă și se vor limita efectele generate de activitățile din proiectele de infrastructură și din orice alt domeniu poluator la nivel național.
În activitățile desfășurate cu persoanele din grupul țintă vor putea fi incluse după caz măsuri care să îi ajute să conștientizeze că orice activitate poate genera efecte negative pentru mediu și măsurile de remediere sunt dificile și costisitoare pentru firma în sine și pentru comunitate.

Reziliența la dezastre

Obiectivele specifice ale art. 196 din Tratatul privind Funtionarea UE include: asigurarea unui nivel ridicat de protecție împotriva dezastrelor prin prevenirea sau reducerea efectelor acestora și prin promovarea unei culturi a prevenirii; optimizarea pregătirii și capacității de răspuns ale Uniunii în caz de dezastre; facilitarea intervențiilor de urgență rapide și eficiente în caz de dezastre majore. În plus, prin sprijinirea și promovarea măsurilor de prevenire a dezastrelor, politica UE în materie de protecție civilă ar reduce costurile suportate de economia UE în caz de dezastre și, în consecință, ar diminua obstacolele care afectează creșterea economică. În acest context la nivelul grupului de lucru privind manag situațiilor de urgenta acțiunile vor fi circumscrise astfel: prevenirea situațiilor de urgență; pregătirea pentru situații de urgenta a personalului din cadrul Sist. Naț. de Manag. al Situațiilor de Urgenta și pregătirea populației în vederea creării unei națiuni reziliente în fața dezastrelor; gestionarea consecințelor situațiilor de urgență trebuie să aibă în vedere o abordare integrată, echilibrată pe două principii: responsabilitatea națională și solidaritatea în cadrul UE.
Și în cazul proiectului toate principiile enumerate mai sus vor fi respectate, iar cu prilejul oricărui activități care permite acest lucru din proiect participanții vor fi informați de responsabilitățile ce le revin lor în raport cu probleme de acest gen ce se pot petrece în organizațiile pe care le conduc și în comunitățile în care trăiesc.